نقش 90 ژن در بافت چربی که ممکن است در ابتلا به بیماریهای خطرناک نقش داشته باشند

6 مارس 2017- تلاشهای بین المللی فراگیر توانست ارتباطی را بین ژنهای سلولهای چربی و خطر چاقی و ابتلا به بیماریهای قلبی متابولیکی نظیر بیماری قلبی و دیابت نوع 2، آشکار کند.

محققان تقریباً 90 ژن را در سلولهای چربی شناسایی کرده‌اند که می‌توانند نقش مهمی در چنین بیماریهایی داشته باشند و اهداف مناسبی برای ابداع درمانهایی جدید یا درمان قطعی این بیماریها باشند.

برخلاف بسیاری از مطالعات ژنتیکی، در این پروژه ی بزرگ، دانشمندان به بررسی فعالیت‌ ژنها به طور واقعی و اثرات آنها در بیماران پرداختند. در این پروژه 770 مرد فنلاندی بررسی شدند. نتایج این تحقیقات به پزشکان و دانشمندان در درک بهتر واریته‌های نرمال ژنها که می‌تواند بر سلامت افراد و خطر بیماری آنها تأثیر داشته باشد، کمک خواهد کرد.

 پرفسور Civelek از دانشکده‌ی پزشکی دانشگاه ویرجینیا گفت: در ژنوم ما مناطق بسیاری وجود دارند که با افزایش خطر ابتلا به بیماری دیابت نوع 2 در ارتباط می‌باشند، اما ما از اتفاقاتی که در این مناطق حادث می شود، همیشه بی اطلاع هستیم. این مطالعه به برخی از این سوالات پاسخ داد.

 در این مطالعه سابقه‌ی سلامت افراد شرکت کننده، ترکیب بدنی آنها، آزمایشات خون و سایر فاکتورهای سلامت آنها که در پرونده‌های پزشکان با جزئیات شگفت انگیزی بطور کامل ثبت شده بود، بررسی گردید. مستندات دقیق به محققان اجازه داد تا به نتیجه‌گیری در مورد اثرات تغییرات ژنی که بطور طبیعی در چربی زیر پوست اتفاق می‌افتد،  بپردازند.

 پرفسور Civelek گفت: دیابت نوع 2 ، بیماری عروق کرونر و چاقی بیماریهای پیچیده و چند عاملی هستند که تنها فاکتورهای ژنتیکی به تنهایی در بروز آنها موثر نمی باشند.

 مجموعه‌ای از عوامل در بروز این بیماریها نقش دارد، بنظر ما مطالعاتی از این دست کلید درک اتفاقاتی است که در جمعیت‌های انسانی حادث می شود. درک این اتفاقات می تواند به درمانهای بهتری برای بیماریهای کاردیومتابولیکی که تهدیدی برای سلامت و بهداشت عمومی هستند، منجر گردد. بیماری قلبی قاتل درجه‌ی 1 در اکثر کشورها است، شاید با بررسی سایر نشانگرهای این بیماری ما بتوانیم میزان خطر هر فرد را برای ابتلا به این بیماریها بطور دقیق‌تری پیش بینی کنیم، برای مثال می‌توانیم با تغییر تغذیه یا شیوه‌ی زندگی، ابتلا این افراد را به بیماری دیابت نوع 2 را به تأخیر اندازیم، همچنین ممکن است بتوانیم با هدف قرار دادن برخی از این ژنها برای افرادیکه در حال حاضر به دیابت نوع 2 مبتلا هستند، یک درمان جدید ابداع کنیم.

DNA در 3 بعد

این پروژه یک پیشرفت بسیار عمده بود، زیرا DNA در سه  بعد بررسی گردید. به طور معمول افراد تصور می‌کنند که کروموزومها(DNA) رشته‌های بلند و تمیزی درون هسته هستند اما در حقیقت DNA رشته هایی پیچیده درهم مانند کپه‌ای از ماکارونی است که درون هسته‌ی سلول قرار دارد.

ژنها که در حالت DNAی خطی از یکدیگر به اندازه‌ی کافی دور هستند، در حالت پیچ خورده و جمع شده(کپه ی ماکارونی) در نزدیکی یکدیگر قرار می‌گیرند. این نزدیکی فیزیکی آنچه را که این ژنها انجام می‌دهند، تحت تأثیر قرار می‌دهد.

پرفسور Civelek افزود: در بسیاری از موارد مناطق ژنومی مختلفی که در واقع بیان ژن را تحت تأثیر قرار می‌دهند در مکانهای دوری قرار گرفته‌اند اما به دلیل ساختار فشرده و سه بعدی DNA، این ژنها در حقیقت در نزدیکی به هم قرار گرفته و بر همدیگر تأثیر می‌گذارند. بنابراین ممکن است ژنی را که ما تصور می‌کردیم باعث پدیده‌ای شده است، در واقع مسئول این پدیده نبوده بلکه ژن دیگری در محلی کمی دورتر، مسئول آن پدیده باشد.

پرفسور Civelek از گروه مهندسی پزشکی دانشگاه UVA در حال پیگیری این پروژه و بررسی پتانسیل "سوئیچ اصلی" تنظیم فعالیت ژنهای مختلف مرتبط با چاقی، کلسترول HDL(خوب) و خطر دیابت نوع 2 است. یافته های این تحقیق در مجله ی آمریکایی ژنتیک انسانی منتشر شده است.

منبع:www.sciencedaily.com/releases/2017/03/170306110355.htm